En del av Hörselskadades Riksförbund

Ledare Ulf Olsson, förbundsordförande HRF

Snacka om moment 22

Vi får många samtal om köerna i hörselvården till vår rådgivningstjänst Hörsellinjen. Samtal från förtvivlade människor som måste vänta över ett år för att få hörapparater utprovade. Dessa berättelser berör mig djupt.

En äldre medlem hade länge stått i kö för att byta hörapparater. Så gick hennes man bort. Hon försökte träffa vänner, men det fungerade inte. Hon hörde inte med de gamla hörapparaterna. Så hon lever ett alltmer isolerat liv. Det är bara på HRF:s medlemsmöten som hon hör.

En annan medlem, som är yrkesverksam, berättar att hans hörsel har försämrats på kort tid. Han har svårt att höra vad kollegerna säger, och än värre är det på kundmöten och arbetsplatsträffar. Han väntar nu på hörapparater.

Hur kan det få vara så här? Jag blir både arg och bedrövad.

Han ansökte också om arbetshjälpmedel hos Försäkringskassan. Men han fick avslag. Motiveringen är att han hör så pass dåligt att han skulle behöva hjälpmedel även på fritiden. Därför hänvisar de istället till hörselvården, som inte provar ut sådana hjälpmedel.
Snacka om moment 22. Följden är att han måste sjukskriva sig på deltid, eftersom ansträngningen är så pass stor.
Hur kan det få vara så här? Jag blir både arg och bedrövad.

En ny HRF-undersökning visar att väntetiderna i hörselvården är över ett år i mer än hälften av regionerna (se sidan 4), med allvarliga konsekvenser för den enskilde.
Vårt budskap till politikerna är att satsa på hörselvården. Det ger tiofalt tillbaka i form av bättre folkhälsa och ökad produktivitet.

Du som är medlem bidrar till att vi kan göra dessa undersökningar. Med ditt stöd kan HRF agera för att alla ska få hörselvård och hörapparater i rimlig tid.

Text: Ulf Olsson, förbundsordförande HRF