De små knoddarna har alla lärt sig att gå men säger bara några få ord om ens några alls. Ändå kommunicerar de och visar tydliga tecken på vad de vill och inte vill. När tecknet för att börja kommer, vet alla att nu ska vi sjunga Alla händer säger klapp, klapp klapp innan de får ta för sig av frukten.
Vid inskolningen berättade personalen att de använder tecken och bildstöd för att ge barnen olika sätt att uttrycka sina behov, känslor och önskemål när talet inte är fullt utvecklat. Det gäller främst på småbarnsavdelningen men följer dem genom hela förskoleperioden upp på den stora avdelningen.
Min egen fördom var att förskolan är en skrikig och stökig plats men jag upplever att tydligheten med teckenspråk inger ett lugn och dämpar en del av barnens frustration att inte kunna uttrycka sig.
Vi går igenom morgonens aktiviteter i bilder
Hemma har vi försökt att anamma detta kommunikationsspråk med varierande resultat. Jag ser på mina egna barn hur deras agerande blir annorlunda med hjälp av bildstöd, tydliga läpprörelser och teckenspråk. Jag slår ut händerna med öppna handflator på badhuset för att visa att det är okej att hoppa från kanten i en miljö där det inte går att prata. Jag undviker en kommentar om att min son ska gå och klä på sig medan jag står och gör frukost med ryggen mot. Vi går tillsammans igenom morgonens aktiviteter i bilder för att se vad som kommer först av tandborstning, kläder och frukost. Samma sak på kvällen. Kaosliknande mornar har förvandlats till en mer trivsam vardag med tydligheten som bilderna ger.
Oavsett om ett barn har talsvårigheter, hörselnedsättning, NPF, selektiv hörsel eller hör hur bra som helst, så bemöts alla barn på samma sätt i förskolan. För att skapa och ge de små rätt förutsättningar. Det skapar en gemensam grund att stå på. Alla kan delta i gemensamma aktiviteter som stärker deras sociala förmågor. Blyga barn kan våga mer genom att visa med händerna det de vill säga. Visst kräver kunskapen om teckenspråk både resurser, tid och engagemang från förskolan men jag tror att vinningen är större.
Det är häftigt när hjälpmedel framtagen för att stötta en funktionsnedsättning kan gynna alla. Här skapas en mer tillgänglig, kommunikativ och inkluderande miljö för alla barn genom tecken. Se bara på exemplet med röststyrning i våra smartphones. Det var från början ett hjälpmedel för synskadade. Nu används funktionen flitigt av alla möjliga människor för att det underlättar deras vardag, något jag bär med mig och ser fram emot att utveckla i framtida projekt.