Inga Hägerbring.
– Kombinationen hörselvård/försäljning/hörselcheck är ett systemfel, anser ordförande Inga Hägerbring.
– På Hörselskadades dag för tre år sedan kom en medlem och var helt förtvivlad. Hon hade fått en räkning på 7 000 kronor för en fjärrkontroll och förstod inte varför.
– Jag ordnade så att hon fick en tid på ett annat företag och fick där både hörapparater och fjärrkontroll ur landstingets sortiment.
– Först trodde jag det var tillfälligheter, men efter en tid såg jag att det verkade vara satt i system på åtminstone två företag där jag själv varit med som mentor.
– Efter att vi haft ett tiotal ärenden i följd så gjorde vi ett projekt av det från 2018.
Hur fungerar det?
– Vi kombinerar det med ett informationsprojekt. Vi ställer upp på seniorföreningars möten och även på Järfällafestivalen, Hörselskadades dag med mera. Vi informerar om vårdval/fritt val och vilka rättigheter och skyldigheter man har.
– Vi har fått 39 nya medlemmar på det viset.
Var det svårt att hitta mentorer?
– Nej, vi är tre som hjälps åt. För ett par månader sedan höll jag i en genomgång om vad reglerna säger och vilka konstigheter man kan råka ut för.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Folk är väldigt glada för den hjälp de får. Flera har gjort anmälan till Patientnämnden, då de anser sig ha blivit lurade.
– Jag anser att det är ett systemfel med kombinationen hörselvård/försäljning/hörselcheck. Det är svårt att veta vad som är fakta och vad som är försäljningsknep.
Vad har ni mer för aktiviteter i HRF Järfälla – Upplands Bro?
– Vi har många aktiviteter. Vi bedriver för närvarande två cirklar i TSS. Intresset är stort och blir bara större. Varje år har vi minst en föreläsning. Vi har ”sillalunch” i maj och bussresa i augusti. Vi har börjat med en julbordsresa. Den resan och flera andra aktiviteter har vi kunnat subventionera tack vare en donation från en medlem som haft mycket glädje av föreningen.