En del av Hörselskadades Riksförbund

Fråga & svar Nummer 4 • 2020

Gymnasielev vann pris för hörselsimulator

Sara Elmgart, 18, som nu gått ut Scienceprogrammet vid Europaskolan i Strängnäs, vann matematikpriset vid utställningen Unga Forskare 2020. Priset fick hon för sitt gymnasiearbete där hon konstruerat en modell för att simulera hörselnedsättning.

Sara Elmgart har konstruerat en hörselsimulator.

Hur fick du idén att göra en hörselsimulator?

– Jag försökte hitta något att skriva om till mitt gymnasiearbete och kom att tänka på att när jag sökt på nätet så hittade jag bara exempel på mild, måttlig och grav hörselnedsättning. Det passade inte in på min hörselnedsättning så det fanns inte något sätt för mig att visa för andra hur jag själv hör.

Sara Elmgart

Ålder: 18. Yrke: Studerande. Bor: Eskilstuna, har tagit studenten vid Europaskolan i Strängnäs. Intressen: Dans, handarbete, åka skidor och träffa kompisar. Familj: Mamma, pappa och lillebror.

– Jag pratade med min handledare och han tyckte att det var en bra idé.

Vad har du för hörselnedsättning?

– Jag har en medfödd ganska lindrig hörselnedsättning, mest i basfrekvenserna. Jag började inte använda hörapparat förrän för ungefär fem år sedan. Så här i efterhand har jag börjat förstå hur mycket den påverkat mig. Förut var jag ofta väldigt trött när jag kom hem från skolan och brukade vila genom att lägga mig och lyssna på någon ljudbok som jag redan hade lyssnat på flera gånger så jag inte behövde anstränga mig för att höra.

Hur gjorde du simulatorn?

– Jag har kodat i ett program som heter Matlab. Man kan ungefär säga att jag har utgått från ett audiogram och sedan gjort tvärt om mot hur man ställer in en hörapparat. När man spelar upp en ljudfil så tar programmet bort de ljud som man inte hör. Sedan sparar man den nya ljudfilen så man kan spela upp dem efter varandra och höra skillnaden.

Hur kan man använda simulatorn?

– En simulering har alla nytta av. Man kan till exempel berätta om sin hörsel för andra och på ett enkelt sätt förklara hur man hör.

Fungerar den för alla typer av hörselnedsättningar?

– I princip skulle man kunna lägga in vilket audiogram som helst. Det skulle också gå att vidareutveckla. Till exempel så att man även kan ta hänsyn till om hörselnedsättningen är olika på höger och vänster öra.

– Sedan är det svårt att kontrollera om det blir exakt rätt eftersom man inte vet vad man inte hör.

Hur kom du med i tävlingen?

– Jag skickade in en ansökan till utställningen Unga Forskare, som är Sveriges största vetenskapsmässa och en tävling inom naturvetenskap, teknik och matematik. Först var det semifinal. Sedan blev jag en av 55 som togs ut till riksfinalen. Det skulle ha varit på Tekniska museet i Stockholm, men på grund av viruset hölls den digitalt i år.

Unga Forskare

  • Sveriges största vetenskapsmässa och tävling för gymnasister inom naturvetenskap, teknik och matematik.
  • Har arrangerats sedan 1963 och varje år deltar hundratals elever.
  • Läs mer på ungaforskare.se

– Jag fick lägga upp en digital mapp med det som skulle varit med på utställningen och spela in en video där jag presenterade mitt projekt på högst fem minuter. Sedan var det intervjuer via Skype.

– Jag är glad att det gick att genomföra tävlingen, men samtidigt var det lite tråkigt. Det hade varit kul att träffa de andra deltagarna.

Sara fick priset Mu Alpha Theta, ett diplom som ges till det arbete som utmärker sig inom matematik. Motiveringen löd: Ett självständigt, välmotiverat och innovativt projekt. Stipendiaten är driven, ambitiös och engagerad i sitt ämne.”

Vad ska du göra nu?

– Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt vad som händer med projektet.

– Själv har jag planerat att ta ett sabbatsår efter gymnasiet, jobba lite och resa om det blir möjligt. Nästa år kanske jag söker till någon utbildning inom teknik, matematik eller kanske civilingenjör.

Fotnot: Saras projekt heter ”Hör som en hörselskadad – att simulera en hörselnedsättning”.

 

Text: Stefan Andersson Foto: Privat