Jag får ibland frågor av den mest skiftande karaktär från medlemmar och andra. Det kan handla om olika typer av hörselskador, vad CI är för något, om det krävs remiss för att få hörapparater, vilka arbetshjälpmedel som finns… Ja, frågor om allt mellan himmel och jord inom hörselområdet. ”You name it”, som man brukar säga på engelska.
Många av frågorna kan jag svara på, men ibland blir jag svaret skyldig. Då letar jag efter svaret på Allt om hörsel, en kunskapsbank på HRF:s webbplats, hrf.se. Jag vågar påstå att det är Nordens största inom hörselområdet.
Om jag inte hittar vad jag söker, så ringer eller mejlar jag till Hörsellinjen, vår rådgivningstjänst. Där svarar HRF:s hörselrådgivare på det mesta som rör hörsel. Har de inte svaret, så tar de reda på det och återkommer inom kort.
Allt om hörsel och Hörsellinjen är en mycket uppskattad tjänst bland hörselskadade och närstående, men även bland till exempel vårdpersonal, arbetsgivare, fackliga organisationer, myndigheter och beslutsfattare. Denna kunskapsspridning är en viktig del av HRF:s påverkansarbete.
Hörsellinjen började som ett projekt med stöd från Allmänna arvsfonden, 2004–2008. Men sedan 16 år tillbaka finansieras rådgivningstjänsten och kunskapsbanken av gåvor från enskilda. Ju mer stöd vi får från er, genom arv, donationer, månadsgivande och andra gåvor, desto fler kan vi ge råd och kunskap, utan kostnad.
Har du inte besökt Allt om hörsel, gå gärna till hrf.se och botanisera. Jag lovar, det är lätt att fastna där! Berätta sedan om Allt om hörsel och Hörsellinjen för släkt, vänner, arbetskamrater och andra intresserade. Du kan göra stor skillnad.