Torbjörn Svensson har övat på att slå runt med kajaken i en simbassäng.
Varför ska du paddla kajak över Öresund?
– Dels för att det är nära Höganäs där jag bor, men också för att det är ett av världens svåraste sund med tät trafik, förrädiska strömmar och vindar.
Hur långt är det och hur lång tid tror du det tar?
– Ungefär fyra kilometer. Starten går i Helsingör klockan 13.30. Hur lång tid det tar är svårt att sia om, eftersom väderförhållanden och strömmarna i kombination med den täta båttrafiken påverkar. Det kommer att vara en tävling på plats där man kan vinna ett presentkort om man gissar rätt tid, så jag vill gärna vara lite kryptisk i svaret.
Hur föddes idén?
– Jag ville göra något nytt och extremt för att sprida information om dövblindhet och den svåra situation som vi befinner oss i eftersom vi inte får den hjälp och det stöd som vi behöver. Paddlingen visar att med rätt stöd så är ingenting omöjligt!
Har du paddlat mycket tidigare?
– Nej, jag gick en kurs för cirka tre år sedan och har tyvärr inte kunnat paddla så mycket sedan dess på grund av bristande stöd och ledsagning. Så jag är verkligen grön på detta.
Hur tränar du inför utmaningen?
– Det har visat sig vara det svåraste med utmaningen, att kunna träna. Eftersom jag med min dövblindhet lever ett väldigt isolerat liv plus att jag inte får det stöd som jag egentligen har rätt till, så har träningen varit svår att lösa. Men för ett tag sedan skaffade jag en roddmaskin som står hemma hos mig, och den tränar jag på. När det gäller att paddla i havet så har vi kunnat ordna tre träningstillfällen före den 25 maj.
Hur navigerar du utan att kunna se eller höra? Är det riskabelt?
– Det är väldigt riskabelt, och jag är väl medveten om riskerna, men jag känner att det går att lösa. En dövblindtolk kommer att följa med i en egen kajak och när vi ligger stilla kan vi använda taktilt teckenspråk. Under paddlingen så kommer vi använda oss av två metoder. Det ena är att tolken slår med sin paddel mot min kajak för att signalera till exempel ”vänster”, ”snabbare” ,”stopp”. Jag känner signalerna med kroppen genom kajaken.
– Dessutom skall vi testa ny teknik som heter Ready-Ride, som är framtagen av en forskargrupp i Örebro. Den har sensorer som sitter fast på min kropp och som vibrerar vid kommandon. På det sättet kommer min dövblindtolk kunna styra mig över Öresund. Det är helt nytt och jag får låna en prototyp.
Var det svårt att hitta en paddlande dövblindtolk?
– Det var rena rama slumpen. Jag blev tipsad om tolken i ett annat ärende och kontaktade henne för att fråga om hon var intresserad av att vara med på äventyret. Glädjande nog så tackade hon ja, och för min del kunde jag inte få en mer lämpad tolk för detta.
Vad händer när du kommer i mål?
– Om allt går väl så går jag i land på Ekobryggan, i Norra hamnen, Helsingborg. Från klockan 13 kommer det att bjudas på korv med bröd, dricka och tilltugg. Man kan också tävla och vinna priser. Mina sponsorer kommer att finnas på plats och visa upp sina verksamheter. Förbundet Sveriges Dövblinda, som är med och stöttar projektet, är också där.
– När jag kommer i land så kommer jag att hålla ett litet tal och så kan man få titta på utrustningen som jag använt.
Fotnot: Ready-Ride är ett taktilt kommunikationssystem som utvecklats av forskare i Örebro under ledning av Parivash Ranjbar.