Lyssna på radio och ljudböcker, prata med barnbarnen och gå på föredrag. Så många möjligheter, om man vet hur allt fungerar med teleslinga och streaming.
Guide för nybörjare
- Ta reda på hur hörselvården är organiserad i din region och vad det kostar och vad som ingår. Det är väldigt olika beroende på var man bor. Hörsellinjen kan svara eller 1177.
- Teleslinga ger bättre lyssning till exempel på föredrag eller vid tv-tittande. Fråga om hörapparaterna har telespole och/eller bluetooth. Be om hjälp tills du får det att fungera.
- Ta hjälp av audionomen för att installera nödvändiga appar i mobiltelefonen samt lär dig hur man använder dem. Testa på mottagningen att du kan få in radio, telefonsamtal och annat du behöver.
- Om du ägnar dig åt friluftsliv eller sport så kan det vara bra med vädertåliga hörapparater.
- En del bör undvika i-örat-apparater eftersom de kan ge upphov till klåda, eksem och i värsta fall infektion i hörselgångarna.
- Om man har små öron blir det ibland opraktiskt med bakom-örat-apparater. Kombinerat med glasögon kan det bli trångt.Testa olika modeller för att hitta en som sitter bra.
- Om man har svårt att handskas med pyttesmå grejer så är det bra att undvika hörapparater som kräver ständiga byten av batterier, filter och slangar. Välj då robustare apparater som kan laddas i laddare.
- Vad behöver underhållas på hörapparaterna och hur ofta? Det kan behövas fuktbox, filter och annat – var finns det och vad kostar det? Besök helst serviceverkstad/ mottagning en gång per år för att se över hörapparaterna.
- Använd hörapparaterna så mycket som möjligt för att stimulera hjärnan men stäng av om du blir ljudtrött. Var i tystnad en stund och vila från intryck. Berätta för din omgivning att de bör prata en i taget och vända sig mot dig när de pratar.
Catharina Edelberg, 74, skaffade sina första hörapparater nyligen. Hon hade under en tid märkt att det blev svårt att hänga med i samtal med familj och i större sällskap. Även radio, tv och till exempel guidade visningar, föredrag och liknande blev allt svårare att uppfatta. Det var inget jätteproblem men hon gillade inte hur det påverkade hennes liv.
– Att inte kunna höra mina barn och barnbarn… Så vill jag inte ha det, säger hon.
Eftersom hon aldrig haft hörselsvårigheter tidigare i livet så var det ett helt nytt problem att ta tag i. Men det skulle väl inte vara så svårt, tänkte hon.
Efter besök på en audionommottagning kom hon hem med ett par hörapparater som var inställda efter hennes hörselkurva och som kunde ta emot telefonsamtal via bluetooth. De var små, satt bakom öronen och hade en tunn ljudslang in i hörselgången. Syntes inte, kändes inte, men förbättrade Catharinas hörselförmåga betydligt.
Men det fanns en nackdel: De trillade så lätt av!
När Catharina tog av glasögon eller munskydd åkte de med. Likaså när hon tog av cykelhjälmen.
– Jag blev stressad och orolig för att tappa bort dem, säger hon.
– Jag tycker det är konstigt att man inte tog upp detta vid utprovningen. De borde fråga om ens livsstil när man väljer hörapparater.
Catharina pratade med bekanta om problemet och då var det någon som sa att det finns modeller som sitter inne i örat i stället för bakom.
–Detta hade jag inte upplysts om på mottagningen.
Catharina kunde lämna tillbaka hörapparaterna och har nu en modell som sitter helt inne i örat. Hon är nöjd för de sitter kvar även när hon tar av cykelhjälm, glasögon eller munskydd och viktigast av allt – hon hör bra med dem.
– Jag tar av dem när jag är hemma och inte lyssnar på något. Då får hörselgångarna vila.
En nackdel är att hon inte kan ta emot telefonsamtal i hörapparaterna från den mobiltelefon som hon har, men om hon byter till en annan mobiltelefon så ska det fungera.
När hon pratar med Auris visar det sig att hon inte fått information om telespole och användande av slinga. Hon vet alltså inte om hörapparaterna har denna funktion. Ej heller om det går att streama radio eller ljudböcker.
– Det måste jag kolla upp. Det är svårt att höra radion, säger hon.
Det finns information om hörapparater på Hörsellinjen.se. Catharina minns att hon i början av processen ringde dit.
– Det var bra, men jag ställde kanske inte rätt frågor. Det är inte lätt att veta vad man ska fråga, säger hon.
– Egentligen skulle jag vilja ha en guide för oss som är nybörjare på området.
Catharina har ändå gjort mycket för att skaffa sig kunskap om området under den korta tid som gått sedan hon tog tag i sina hörselproblem. Att bli medlem i HRF är kanske den allra hörselsmartaste grejen hon gjort.
– Jag ska besöka HRF-föreningen här i Stockholm för att fråga om det där med telespole, ljudet från tv:n och annat som jag inte har fått grepp om, säger hon och hoppas att hon framöver inte ska behöva ha så hög volym på tv:n.
Hörsellinjen ger svar
Alla som har frågor om hörsel, hörselskador, hjälpmedel, hörselvården och allt inom detta område kan kontakta Hörsellinjen, antingen via mejl horsellinjen@hrf.se eller telefon 0771-888 000. Det kostar inget och man behöver inte vara medlem i HRF för att få svar. Däremot kan medlemmar boka tid för rådgivning. Om nya frågor uppstår så är det bara att mejla eller ringa igen.
Många kan nog känna igen sig i Catharina Edelbergs berättelse. Om man aldrig har haft kontakt med hörselvården och saknar erfarenhet av hörselhjälpmedel så kan det vara ett krångligt område att sätta sig in i.
Catharina är en social person som gärna deltar i olika arrangemang som ordnas för seniorer i hennes stadsdel. Hon passar då på att fråga vad de andra har för erfarenheter av hörapparater.
– Men det är ju väldigt individuellt vad man behöver och vad man trivs med så det skulle vara bra om det fanns en lista över vad man kan behöva tänka på, tycker hon.
Några råd hittar hon, och alla andra intresserade, i faktarutan ovan.