En del av Hörselskadades Riksförbund

HRF Nummer 4 • 2024

Hörsellinjen har gett råd och stöd i 20 år

I september 2004 startade Hörsellinjen, HRF:s rådgivningstjänst som kostnadsfritt ger svar på frågor inom hörselområdet. Tjänsten snabbt blev uppskattad och är numera förbundets flaggskepp.

De flesta som läser Auris vet vad en audionom är, hur ett audiogram ser ut, vad tinnitus är och kanske till och med hur cochleaimplantat fungerar. Men generellt i samhället är detta okända begrepp och frågorna med koppling till hörsel är många.

Sedan starten har ungefär 3 000 personer per år haft kontakt med Hörsel­linjen. På 20 år blir det alltså runt 60 000 personer, enligt Ingvild Falkenhaug, enhetschef Politik, opinion och kunskap på HRF.

Hörsellinjen och webbsidan Allt om hörsel ger svar på det mesta som berör hörselskadade.

– Hörsellinjen har alltså kunnat hjälpa många med råd och stöd, men har också kunnat samla kunskap och erfarenheter som är så viktiga för HRF:s möjligheter att arbeta för hörselskadades rättigheter, förklarar hon.

Förutom frågor om hörselskador och hörhjälpmedel svarar Hörsellinjen svarar på arbetslivsfrågor, skolfrågor, textning, tolk och annan tillgänglighet – och mycket annat.

Rådgivarna är utbildade inom området, bland annat finns legitimerade audionomer i staben, och de håller koll på nyheter inom hörteknik, regler och lagstiftning, forskning och andra viktiga områden. Om de inte direkt har svar på en fråga, ber de att få återkomma när de tagit reda på det.

Alla som arbetar på Hörsellinjen har själva en hörselskada eller någon närstående som har det.

Tjänsten är gratis. De första åren drevs Hörsellinjen med stöd från Allmänna arvsfonden, men sedan 2008 helt i HRF:s regi, vilket är möjligt tack vare gåvor från enskilda.

HRF:s förbundsordförande, Ulf Olsson, tog upp detta i ledaren i förra numret av Auris: ”Ju mer stöd vi får från er, genom arv, donationer, månadsgivare och andra gåvor, desto fler kan vi ge råd och kunskap, utan kostnad”.

Kunskapsbank

-På webbsidan Allt om hörsel hrf.se/alltomhorsel finns samlad information inom de områden som berör hörselskadade i olika åldrar och livssituationer.

-Hörsellinjen kan nås på telefon 0771-888 000 klockan 9–12 helgfria vardagar.

-Det går också att mejla, antingen via ett formulär på hrf.se eller direkt till horsellinjen@hrf.se

Frågorna har ändrat karaktär genom åren. För 20 år sedan var landstingens (numera regionernas) hemsidor sparsamma och det var svårt att få fram fakta. Nu kan frågorna handla om appar, streaming, parkoppling, tv-boxar, direkttexning, laddningsställ.

En fråga som dock varit återkommande genom åren är:

– Vilken hörapparat är bäst?

Och svaret är detsamma nu som då:

– Den som hjälper dig bäst, med hänsyn till din hörselskada, livssituation och andra individuella faktorer. Diskutera detta med din audionom.

Det är inte bara enskilda som kontaktar Hörsellinjen, även arbetsgivare, myndigheter, kommuner med flera använder tjänsten.

Genom åren har Hörsellinjen kunnat slå larm om missförhållanden av olika slag, så att HRF har kunnat agera och påverka politiker och andra beslutsfattare. Ingvild Falkenhaug ger några exempel:

– När föräldrar i Norrbotten hörde av sig om att de måste betala tiotusentals kronor för barnets CI-batterier varje år, på grund av ändrat regelverk i regionen, då kunde HRF ingripa – och regionen backade. Detta var 2005. – När Fritt val-systemen i Stockholm och Skåne gjorde att patienter som hamnat i kläm kontaktade Hörsellinjen för att få hjälp kunde HRF kartlägga problemen och lyfta fram deras röster i rapporten ”Myternas marknad” som kom 2014. Listan kan göras lång.

Text: Ulrika Nilsson Foto: Peter Knutson